Literacy hva er det, og hvordan
jobbe med det i en barnehage? Begrepet Literacy blir i det engelske språket, tradisjonelt brukt til å beskrive evnen til å lese og skrive. På norsk har
begrepet noen ganger blitt oversatt til: skrivekyndighet. Dette begrepet dekker
allikevel ikke oppunder, hva som inngås og arbeides med i en barnehagekontekst. For det er så mye mer en bare en vei mot å kunne skrive.
Barn får tidlig et forholdt til
bokstaver, lesning og tekstoppbygging. De møter skilt, bøker, digitale verktøy,
handlelister, tastatur og et helt hav av andre gjenstander, hvorav bokstaver og
skrift danner en større mening og sammenheng.
![]() |
(Kilde. Aftenposten.no) |
Det har tidligere vært en
oppfatning av at lesing og skriving hører skolen til, og det har derav ikke vært en
særskilt fokus på barn som tekstprodusenter i barnehagealder. Dette kan vi finne
spor av i den gamle rammeplanen som under fagområdet språk, tekst og kommunikasjon sier følgende:
·
At vi skal la barn møte
symboler som bokstaver og siffer i daglige
sammenhenger, og støtte barns initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese,
lekeskrive eller til å diktere tekst
·
Og at vi skal lytter til lyder og rytme i
språket og blir fortrolige med symboler som tallsiffer og bokstaver (Rammeplanen. 2011)
Det står altså særdeles lite om vår pedagogiske voksenrolles
ansvar og initiativtakning. Det står at vi skal støtte barna når de selv tar initiativ, men lite krav om
tilrettelegging fra den voksnes side. I den nye rammeplanen har de konkretisert
og forankret arbeidet med Literecy i noe større grad:
·
Man skal la barn utforsker
og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning
og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter.
·
Og man skal støtte barnas
lek med og utforsking av skriftspråket
Her er vår rolle som støttende , byttet ut med et krav om at vi skal tilrettelegge. Det mest positive er allikevel at ordet lek har kommet med. Ikke som betegnelsen ”Lekeskriving”, men at vi
skal støtte barnas i deres lek med
utforskingen av skriftspråket. For det
er jo nettopp der det ligger. Barn i barnehagealder skal jo ikke bli lese og skrive
kyndige, og det er her man skal passe seg for begreper. For begrepet Literecy
skal favne så mye mer en resultatmål. Det skal romme hele prosessen mot å bli lese
og skrivekyndig, men også prosessen, gleden og utforskingen som er her og nå. Det handler om at barn gjennom lek med bokstaver og skrift, skal få en identitet
som tekstsskaper og som produsent av tekster og
bokstaver. Det handler også om læren om å forstå hvordan skrift brukes i ulike sosiale sammenhenger i vår kultur. At "til og fra"- lappen indikerer hvem pakken
skal til og er fra. At handlelisten indikerer hva man må huske å legge oppi
korga. Alle disse tingene kan vi legge til rette for i barnehagehverdagen
igjennom lek. Vi kan lage restaurant
med meny, og bestillingslister hvor barna selv kan få utfolde seg med skrift, bokstaver eller tegning. Vi kan lage tannlege kontor med skrivemaskiner
og reseptblokker. Vi kan lage egne til og fra lapper til jul, og om det blir helt
riktig er ikke det så nøye, fordi det er ikke det som er målet. Målet er å skape
glede, mestring og om å gi barna en positiv identitet som ”skriver”, på veien mot
å mestre lese og skrivekoden. Dette er dette vi som pedagoger skal legge
til rette for. Med lek og iver som motivasjon!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar