Det finnes en hel verden av barnelitteratur. De fleste
omhandler det kjente og kjære. Det trygge og det idylliske, men noen tar også
opp de vanskelige temaene. Noen berører de vanskelige og triste med det å være
menneske og barn, som f. Eks døden.
Døden. Et begrep vi hels vil skjerme våre barn mot. Et
begrep vi ikke ønsker å måtte forholde oss til, men noen ganger kommer
den. Det kan være i form av et kjæledyr
som dør, en slektning som går bort eller noe så trivielt som en død flue i
vinduskarmen. Noen ganger kommer den.
Døden, enten i form av den smertefulle sorgen eller i form av undring, fascinasjon eller redsel. Uansett så må vi som barnehagelærere forholde oss til
det.
” Generelt sett er
det viktig for barn møter tekster som omtaler barndom og oppvekst på en
harmonisk måte, men barn må også få møte en litteratur som yter motstand, og
som tar opp det å være barn på flere måter. Alle vet at det ikke bare er solskinnsdager. Verken i livet eller i
litteraturen. En naturlig del av livet er som kjent død, sykdom, oppbrudd, savn
og smerte”
(Solstad. 2012. s.57)
Så hvordan skal vi som pedagoger forholde oss til vanskelige
temaer som døden? Et viktig hjelpemiddel er som sagt nettopp å finne i nettopp litteraturen. At barn kan få kjennskap til å møte vanskelige temaer i
litteraturen, gir leseren håp og muligheten til å bearbeide sine følelser og
eventuelle vanskelige hendelser i livet, men hvis litteraturen skal virke
terapeutisk må den også være tilgjengelig. Bøker som omhandler vanskelige
temaer må være en like stor selvfølge i bokhyllen som de så kalte ”happy
ending” bøkene. Hvis barnet mister noen de var glad i, skal de selv ha
kjennskap til og muligheten til å hente frem en bok vedrørende temaet. Hvis
bøkene ikke blir introdusert før noen eventuelt har mistet en de er glade i, kan
det virke kunstig at de voksne henter frem en bok om temaet.
”For-hør-nå-her—nå-skal-jeg-fortelle-deg-litt-om-døden”. For at barn skal få bearbeidet
sine tanker og følelser, må skje på deres premisser og det må kunne oppstå
naturlig.
Vanskelige og litt mørke temaer som døden, er ikke bare for
de som har mistet noen eller som er i sorg. Døden er en del av livet. Det er
også knyttet en del mystikk rundt det, som virker
fasinerande og kanskje litt skummel for
enkelte barn. Mange i min generasjon, husker nok de vakre akvarell illustrasjonene til Wenche Øyen
i boken ”Farvel Rune” av Marit Kaldhorn, ikke nødvendigvis fordi
det var en bok vi kunne identifisere oss direkte i, men kanskje fordi den var
en av de første bøkene vi møtte, som tok opp et vanskelig tema og ikke hadde en
lykkelig slutt. I dag er det et større utvalg bøker. Noen handler om kjæledyr
som dør, som f. Eks i ”Farvel, herr Muffin” av Ulf Nilsson og Anna Clara Tidholm.
Eller ”Roy” av Gro Dahle. Noen representerer det litt mer undrende og
tolkende som i ” And, døden og tulipanen” av Wolf Erlbruch. Så har du klassikerne
som ”Brødrene Løvehjerte” av Astrid Lindgren og ”Farvel Rune” av Marit
Kaldhorn. Litteraturen er mangfoldig, også når de gjelder de vanskelige temaene som døden. Vi voksne må tørre, og være trygge også på denne typen litteratur. Slik at den kan være tilgjengelig og til hjelp for dem det måtte trenge det.
![]() |
(Kilde: bokklubben.no) |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar