Da hadde årets Halloween rullet forbi, og skumle små hekser
og skjeletter pakket bort. Jeg derimot
har lat meg inspirere, å ser ingen grunn til at spøkelser skal bli gjemt bort på
loftet helt til neste år. Faktisk har jeg 10 små spøkelser som bor i en gammel
liten treeske hele året, og ikke nok med det. De har faktisk sin helt egne
regle, og den lyder slik:
” Ti små spøkelser de ville gå på ski.
Det ene gikk seg vill, så var det bare
ni.
Ni små spøkelser de satte seg på potte.
Den ene datt nedi, så var det bare
åtte.
Åtte små spøkelser de spøkte for en tyv.
Men tyven stjal den ene, så var det
bare syv.
Syv små spøkelser de møtte på ei
heks.
Heksa tok den ene så var det bare seks.
Seks små spøkelser de akte på en
lem.
Det ene brakk beinet, så var de
bare fem.
Fem små spøkelser ville bare flire.
Den ene ble alvorlig, så var det bare
fire.
Fire små spøkelser de fortsatte å le.
Den ene ville gråte, så var det bare tre.
Tre små spøkelser de ville ut å ro.
Den ene falt i vannet, så var det bare
to.
To små spøkelser de klagde kjære vene.
Visp forsvant den ene så var det ett
alene.
Ett lite spøkelse det ble så redd for
meg.
Det hylte høyt av redsel så rømte det
sin vei ”
Denne regla har jeg god erfaring med
fra barnehagen, og den ser ut ti å fenge de fleste. For å lage en magisk ramme rundt det hele, har
jeg vært så heldig å få 10 små strikkede fingerdukke-spøkelser, med
forskjellige utrykk og former. På den lokale bruktbutikk var jeg så heldig å finne en gammel treeske med rustne hengsler. Dette ble deres hjem. Her kan jeg sammen med barna bygge opp spenning, stemning og en
historie rundt esken, og hva som gjemmer seg oppi, før jeg presenterer selve spøkelsene for barna. Som f. eks: Se hva jeg fant på loftet mitt når jeg var å ryddet! Jeg lurer på hva som ligger oppi her? Hva tror
dere? Tørr vi åpne den? Jeg later også som jeg blir litt skremt, når jeg åpner
opp esken å finner 10 små skumle spøkelser oppi. Etter hvert får jeg allikevel
forsikret meg om at spøkelses slettes ikke er så skumle, men at de har med seg
sin helt egen regle i en konvolutt, som de har lyst at jeg skal lese høyt for barna. Så tar jeg på et spøkes på hver finger før jeg begynner å lese regla. For hvert
spøkelse som forsvinner tar jeg eller et av barna spøkelse av fingeren å legger
det tilbake oppi esken. Hvis jeg vil lage det litt ekstra skummelt eller stemningsfult kan jeg skru av eller dempe belysningen i rommet, å ha noen lyslenker oppi esken, slik at det lyser opp rommet i det jeg endelig åpner boksen.
Så hvorfor er rim og regler viktige for
barn?
I tillegg til at barn for oppleve glede
ved selve reglen i seg selv, stimulerer også denne formen for språklek
språkutviklingen til barna. En av de viktigste faktorene er at selve språket
blir synliggjort når en leker med det. Gjennom f. Eks rim og alliterasjon, blir
de beviste på språket i seg selv og som et fenomen. Det er dette vi kan kalle
begynnelsen på et metaspråklig bevissthet. Når barna en gang skal begynne å
tilegne seg et skriftspråk, må de først beherske den metaspråklig funksjonen, og det er nettopp her språkleken utspiller en av sine viktigste funksjoner. Det er
med på å danne en grobunn til samtaler rundt språket i seg selv, og for at
barna selv fritt kan boltre seg i de mange poetiske språkfunksjonene. Ved at
barna eksempelvis begynner å rime, begynner de så smått å leke med
språket. Det å skjønne at åtte rimer på potte har med selve språkfunksjonen å gjøre, altså ikke innholdet i
ordet. Hvis en spør ett barn som ikke har mestret det å rime, om hva som rimer på
åtte, vil en gjerne få svaret syv tilbake. Dette er fordi barnet knytter innholdet i
ordet opp mot rimeordet, ikke hvilke ord som språklig sett rimer.
Ved at vi som voksne jevnlig bruker
rim, regler og ellinger er vi med på å skape gode vilkår for barns egen
språklek, og språkutvikling. (Høigård. 2015. S.104-113). Dette trenger en
ikke bare gjøre under planlagte aktiviteter som vist ovenfor, men en kan gjøre
det hele tiden. I garderobe situasjonen ”Nå må du ta på deg en sko, før jeg
hiver deg i do”. Når en vasker hendene ” Nå skal vi vaske hender og pusse
tenner!”, eller ved måltid ”kan du sende oste-posten?”. Det finnes alltid anledninger
til å leke seg med språket, og det er dette vi må videreformidle til barna.
Barn elsker humor og nonsen i språket og dette må vi voksne være flinke til å
spille på i hverdagen. På denne måten blir det ikke bare tull og tøys, men også
et viktig pedagogisk verktøy i barns språkutvikling.
Kile:
Høygård. Anne. 2013. Barns språkutvikling - muntlig og skriftlig. 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar